Funkcjonalności sklepu internetowego

Jakie funkcje może spełniać sklep internetowy? Kiedy należy je wdrożyć? Na jakie etapy podzielić prace?

Zleceniodawcy na sklepy internetowe często chcą wiedzieć, jakie te systemy mogą pełnić funkcje. Dowiadując się, że mogą być wyposażone np. w system fakturowania, często się na to decydują.

Nie jest to najlepszy pomysł - opóźnia uruchomienie sklepu (a to najważniejszy próg, który jak najszybciej należy przekroczyć), a sam system i tak nie będzie tak dobry, jak dedykowany do tego celu, który dodatkowo ma wsparcie certyfikowanych księgowych.

To tylko przykład. W dalszej częśći artykułu przedstawię inne funkcjonalności sklepów internetowych.

Podstawowe funkcje w sklepie internetowym

Budowę sklepu podzielimy na dwa etapy - podstawowy i późniejszy.

Etap 1. będzie zawierał:

  • hosting,
  • domenę,
  • kupienie lub wykonanie szaty graficznej,
  • system sklepowy wraz z podpięciem szaty graficznej,
  • podpięcie płatności kartą,
  • regulamin i politykę prywatności,
  • wprowadzenie kategorii, podkategorii i treści (produktów).

Po tym etapie sprawdzamy, czy system spełnia wymagania w zakresie:

  • kategorii cen (zależnych od typu użytkownika),
  • rabatów i promocji,
  • informacji o postępie realizacji zamówienia oraz wysyłce tej informacji e-mailem.

Zaawansowane funkcje oprogramowania e-commerce

Etap 2. będzie zawierał wszystkie lub niektóre z elementów:

  • integracja z Allegro,
  • intergacja z Facebookiem,
  • modyfikacja treści, by były oryginalne i niepowtarzalne w obrębie Internetu,
  • newsletter i autoresponder,
  • powiadomienia SMS,
  • zabezpieczenie w postaci certyfikatu SSL,
  • integracja z Ceneo, Skąpiec.pl lub innymi porównywarkami cen,
  • system wystawiania faktur,
  • promocja sklepu.

Harmonogram prac nad sklepem WWW

Etap 1. zajmie w teorii około 2 tygodni, w praktyce z pewnością będą jakieś poprawki, więc trzeba liczyć miesiąc.

Sklep może w trakcie tego etapu już zacząć działać, a z pewnością będzie w 100% sprawny po tym etapie.

Etap 2. można omawiać po zakończeniu etapu pierwszego, ponieważ będziemy musieli określić, jak bardzo sklep ma się integrować np. z Allegro, czy Facebookiem. Można traktować ten etap jako rozwój ciągły, bez konkretnego terminu końcowego, lecz z wieloma przystankami (końcami wdrożenia danej funkcjonalności).