Kupowanie domeny u pośrednika (firmy handlującej domenami)

Chcesz wykupić domenę u pośrednika, który ma katalog przejętych (przechwyconych) domen?

Przeczytaj, na co powinieneś zwrócić uwagę!

Właścicielem domeny jest firma A. Zapewne trudni ona się w handlu domenami - automatycznie rejestruje te, których dotychczasowi właściciele nie przedłużyli. Następnie firma ta liczy na odsprzedanie domeny z zyskiem. W Polsce popularnymi firmami tego typu są AfterMarket.pl (wcześniej Dropped.pl) i Premium.pl.

Zazwyczaj taka firma A opłaca domenę w firmie B, która ma bezpośrednią możliwość rejestracji nowych domen (ma akredytację). Rzadko zdarza się, by firma A miała jednocześnie akredytację, czyli pełniła obydwie role jednocześnie.

Do celów przykładowych założymy, że są to odrębne firmy, zaś przypadek inny będzie prosty do wydedukowania.

Jak kupić domenę u pośrednika?

Zapewne po kupnie domeny w firmie A, zapytają oni, na jakie konto w firmie B mają "przenieść" własność domeny.

Państwo więc pewnie będą musieli założyć konto w firmie B. Należy się firmy B zapytać, czy tak faktycznie jest w przypadku transferów domen z firmy A (mogą nie powiedzieć, chroniąc dane swoich klientów) oraz jakie będą całkowite koszty przeniesienia domeny z jednego konta na drugie w firmie B ze szczególnym uwzględnieniem następujących aspektów:

  • ceny założenia i utrzymania konta w firmie B,
  • przeniesienia domeny z jednego konta na drugie,
  • czy jest konieczność przedłużenia lub utrzymywania takiej domeny w firmie B po przeniesieniu oraz ile to kosztuje,
  • czy firma B pobiera jakąś opłatę za przetransferowanie domeny do innego rejestratora (np. zenbox.pl), w szczególności czy pobierają opłatę za wydanie kodu AuthInfo (koniecznego do przeniesienia domeny do zupełnie innej firmy),
  • na wszelki wypadek (jeśli by Państwo nie chcieli przenosić domeny z firmy B do innej): ile kosztuje przedłużenie domeny z końcówką .com o rok i czy są jakiekolwiek inne opłaty związane z utrzymywaniem u nich domeny.

Firmę A mogą Państwo zapytać, czy faktycznie tak to jest, że oni przenoszą własność domeny kupionej u nich na inne konto u rejestratora (firma B).

Rejestrant (ang. registrant) to osoba lub firma, rejestrująca domenę (jej właściciel, w tym przypadku firma B).

Rejestrator (ang. registrar) to firma, która ma akredytację instytucji ICANN (która faktycznie zarządza tworzeniem domen międzynarodowych) lub NASK (dla domen z końcówką .pl) i może rejestrować domeny w bazie danych ICANN lub NASK (w naszym przypadku firma B).

Rejestrant wnioskuje do rejestratora o rejestrację i utrzymanie domeny. Rejestrator dokonuje tych czynności w bazie danych ICANN lub NASK, pobierając za to opłatę.

Rejestrant jest więc właścicielem domeny, rejestrator to pośrednik, rejestrujący i utrzymujący domeny, a ICANN lub NASK to instytucja utrzymująca bazę danych wszystkich domen z daną końcówką.

Jak poznać, kto jest rejestratatorem domeny?

Aby poznać, w jakiej firmie jest utrzymywana domena (firma B w naszym przykładzie), należy wprowadzić adres domeny do pola w serwisie whois.sc i kliknąć przycisk sprawdzenia.

W wynikach pod "Registrant" są dane rejestranta (firmy A), zaś pod "Registrar" - dane rejestratora (firmy B).