Używanie katalogów do pozycjonowania stron

Google ustala pozycję strony w oparciu o ponad 200 czynników, z czego najważniejszym jest jakość i (w mniejszym stopniu) liczba linków prowadzących z innych stron do Państwa strony.

Linki takie nazywają się backlinkami lub (po polsku) linkami zwrotnymi.

Pozycja Państwa strony w wynikach wyszukiwania nie jest zależna od tego, czy na Państwa stronie znajdzie się link zwrotny do strony, która już ma odnośnik do Państwa strony. Dla Google ważne jest więc, że strona A linkuje do strony B, a czy strona B linkuje do strony A ma znaczenie tylko na pozycję strony B, a nie pozycję strony A.

Katalogi stron w pozycjonowaniu

Niektóre strony, będące katalogami innych stron pozwalają na zamieszczenie odnośnika do Państwa strony w zamian za umieszczenie odnośnika do katalogu. Dzięki temu obydwie strony pomagają sobie nawzajem.

Pamiętać przy tym należy, że Państwa strona powinna linkować do katalogu (lub dowolnej innej strony) tylko, jeśli ten katalog jest wysokiej jakości. Google ocenia bowiem, kogo Państwo polecacie przez umieszczenie linku do niego na swojej stronie i na tej podstawie szacuje jakość Państwa strony.

Drugą rzeczą, o której nie wolno zapominać, jest ilość linków wychodzących z Państwa strony (czyli np. do ilu katalogów macie Państwo odnośniki na swojej stronie). Naturalną ilością będzie kilka odnośników (4-6), natomiast powyżej około 15 Google zauważy, że Państwo mają za dużo linków do innych stron, więc Państwa strona zbyt mocno promuje inne witryny, a nie skupia się na własnej treści.

Wiele katalogów oferuje natomiast umieszczanie odnośników do Państwa strony bez potrzeby umieszczania u Państwa linka zwrotnego do katalogu. Katalogi takie mogą być bezpłatne (zazwyczaj są słabej jakości w oczach Google) lub płatne i moderowane (te są wartościowe dla wyszukiwarki). Do tych drugich warto dodawać swoją stronę.

Czym są anchory odnośników?

Anchory to teksty linków. Umieszczając odnośnik na swojej stronie można opisać go np. „restauracja kraków” (i kliknięcie tego napisu, zwanego anchorem odnośnika) spowoduje włączenie strony o adresie np. http://cokolwiek.pl. Można także podać jako anchor bezpośredni adres, czyli http://cokolwiek.pl. Wtedy anchorem jest właśnie adres strony.

Dla Google liczy się, że ktoś postarał się i podał link do strony z anchorem tekstowym. Anchor taki ma duże znaczenie w ustalaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania (w tym przykładzie na pozycję strony cokolwiek.pl dla szukanej frazy „restauracja kraków”).

W kodzie HTML odnośnik z anchorem będzie wyglądał następująco:

<a href=”http://cokolwiek.pl”>restauracja kraków</a>

Przy czym należy zwrócić uwagę, że adres strony jest poprzedzony przez http:// – bez tego link nie będzie w ogóle działał.

W przypadku katalogów, dodanie do nich swojej strony najczęściej realizuje się przez wypełnienie formularza, w którym osobno podaje się adres strony („http://cokolwiek.pl”, bez cudzysłowiu), a osobno tekst anchoru („restauracje kraków”, bez cudzysłowiu).

Katalog automatycznie zamienia te dane na odpowiedni kod HTML.

Katalogi obecnie wychodzą z użycia – tylko niewielka ich garść jest jeszcze wartościowa. Osobiście odradzam stosowanie ich w pozycjonowaniu – prędzej, czy później, pewnie zaczną przynosić więcej szkód, niż pożytku. Google bowiem stopniowo deklasuje niskiej wartości strony oraz witryny, do których te „słabe” strony odnoszą.