Zwolnienie pracownika sklepu internetowego

Jak zabezpieczyć się w przypadku zwalniania pracownika sklepu internetowego, programisty, informatyka?

Oto kroki, które należy podjąć, by zabezpieczyć się przed szkodami wyrządzanymi przez osoby odchodzące z pracy, co do których nie mamy zaufania.

Jeśli kroków tych nie podejmiemy, osoba wyrzucana z pracy może w łatwy sposób zemścić się i zepsuć nam stronę, a w skrajnym przypadku - całkiem usunąć wszystkie dane sklepu internetowego.

Jak zabezpieczyć się przed informatykiem odchodzącym z pracy?

Należy zmienić hasło dostępu do czterech - sześciu usług:

  1. panelu administracyjnego w firmie, której płaci Pani abonament za wynajem serwera hostingowego,
  2. konta FTP (co robi się również w panelu administracyjnym serwera hostingowego),
  3. bazy danych MySQL (co zazwyczaj robi się w panelu administracyjnym serwera hostingowego - rzadko bywa, że trzeba zrobić to bezpośrednio w bazie danych),
  4. konta do panelu administracyjnego zarządzania Państwa sklepem internetowym, co zazwyczaj można zrobić po zalogowaniu do tego panelu (jeśli nie ma tam takiej możliwości, trzeba to zrobić przez bazę danych),
  5. (opcjonalnie) jeśli domenę opłacają Państwo w innej firmie, niż serwer hostingowy, to trzeba także zmienić hasło dostępu do panelu administracyjnego domeny w tej firmie,
  6. (opcjonalnie) jeśli pracownik miał dostęp do jakiejś skrzynki e-mailowej, to zmiana hasła do niej (do zrobienia w panelu zarządzania e-mailem) jest konieczna.

Uwaga: po zmianie danych dostępu do bazy danych (punkt trzeci powyżej) konieczne jest zmienienie starego hasła na nowe w pliku konfiguracyjnym sklepu (do którego dostaje się przez usługę FTP). Inaczej strona przestanie działać.

Plik ten trzeba otworzyć i zapisać w odpowiedni sposób (z odpowiednim tzw. kodowaniem znaków w pliku), inaczej może nie zadziałać.