Jak zabezpieczyć się w przypadku zwalniania pracownika sklepu internetowego, programisty, informatyka?
Oto kroki, które należy podjąć, by zabezpieczyć się przed szkodami wyrządzanymi przez osoby odchodzące z pracy, co do których nie mamy zaufania.
Jeśli kroków tych nie podejmiemy, osoba wyrzucana z pracy może w łatwy sposób zemścić się i zepsuć nam stronę, a w skrajnym przypadku - całkiem usunąć wszystkie dane sklepu internetowego.
Jak zabezpieczyć się przed informatykiem odchodzącym z pracy?
Należy zmienić hasło dostępu do czterech - sześciu usług:
- panelu administracyjnego w firmie, której płaci Pani abonament za wynajem serwera hostingowego,
- konta FTP (co robi się również w panelu administracyjnym serwera hostingowego),
- bazy danych MySQL (co zazwyczaj robi się w panelu administracyjnym serwera hostingowego - rzadko bywa, że trzeba zrobić to bezpośrednio w bazie danych),
- konta do panelu administracyjnego zarządzania Państwa sklepem internetowym, co zazwyczaj można zrobić po zalogowaniu do tego panelu (jeśli nie ma tam takiej możliwości, trzeba to zrobić przez bazę danych),
- (opcjonalnie) jeśli domenę opłacają Państwo w innej firmie, niż serwer hostingowy, to trzeba także zmienić hasło dostępu do panelu administracyjnego domeny w tej firmie,
- (opcjonalnie) jeśli pracownik miał dostęp do jakiejś skrzynki e-mailowej, to zmiana hasła do niej (do zrobienia w panelu zarządzania e-mailem) jest konieczna.
Uwaga: po zmianie danych dostępu do bazy danych (punkt trzeci powyżej) konieczne jest zmienienie starego hasła na nowe w pliku konfiguracyjnym sklepu (do którego dostaje się przez usługę FTP). Inaczej strona przestanie działać.
Plik ten trzeba otworzyć i zapisać w odpowiedni sposób (z odpowiednim tzw. kodowaniem znaków w pliku), inaczej może nie zadziałać.